תוכנית הלמידה המלאה
המענה: מצטיינים במסע החיים
תת סל: מחוננים ומצטיינים
להלן סילבוס הכולל מפרט תכנים:
מפגש
נושא
תוכן
מודעות עצמית ויכולת ניהול עצמית מיטיבה
1
דיבור פנימי חיובי
מהו דיבור פנימי, על מה משפיע, כיצד תחושות גוף מושפעות מדיבור פנימי חיובי/דיבור פנימי שלילי, סוגים ומיפוי של תחושות הגוף.
אביזרים: סרטונים, טבלאות של תחושות, חומרי יצירה, קלפים יעודיים
2
מי מדבר איתי? שיחות עם הגוף
3 היועצים הצמודים של האדם - הראש, הלב, והבטן, מה הם אומרים לנו, ואיך מנהלים מו"מ איתם ומגיעים להסכמה.
דגמים עבור היועצים, דפי עבודה, חומרי יצירה
3
הרגש הוא לא אני
מפת הרגשות, זיהוי רגשות, האיברים שבהם מתבטא הרגש בגוף, ניהול וויסות הרגשות והפרדת הרגש מהאדם.
מפת רגשות, דפי עבודה , חומרי יצירה
4
מסע בעקבות החוזקות
שאלון חוזקות, דימיון מודרך לנקודות האושר בזמן, וזיהוי חוזקות מהתת מודע
שאלונים
5
להקשיב מהלב
הקסם בראפור, מסרים מילוליים ובלתי מילוליים, קריאת שפת גוף דרך קלפים, שיקוף, הדהוד, אמפטיה.
6
חמלה עצמית מול ביקורת עצמית
חמלה וביקורת, תפקידים, זיהוי ביקורת עצמית, שיום ושיתוף והחלפתה בחמלה עצמית
7
זיהוי מחשבות מגבילות
בניית יומן מצב רוח, מודל אפר"ת, הבחנה בין אירוע, מחשבה, רגש והתנהגות
8
מסע להחלפת מחשבות מגבילות
החלפת מחשבות מודעת - זיהוי מחשבות בסיטואציות חברתיות, והחלפתן במחשבה חיובית דרך משחקי תפקידים, משחקי קלפים ותיעוד מחשבות דרך תמונה/סרטון
9
עקירת מחשבות מהיסוד - בחירת מחשבה מגבילה ראשית על עצמי ויציאה למסע בדימיון להחלפת המחשבה המגבילה במחשבה חלופית מיטיבה בין 7 תחנות במרחב.
10
התמודדות עם קונפליקט פנימי
5 מנגנוני השרדות - בריחה, קיפאון, תקיפה, ריצוי,
השהיית תגובה ובחירת תגובה מודעת - מיינדפולנס, פעולות הסחה, משאוב
11
המרחב שלי
אסרטיביות וגבולות בריאים, מעגל הסכמה, זיהוי אלימות רגשית ובחירת דרכי תגובה
פרוייקט גמר - הכנה וביצוע
12
בחירת נושא פרוייקט גמר
סקירת וחזרה על נושאי מפגשי הסדנא, בחירה של נושא אחד לפרוייקט גמר וקבלת החלטות - זיהוי אוטומטים של ריצוי, לחצים חברתיים, פחדים, בלבול, אמונות מגבילות.
13
חקר תוכן בעזרת כלי בינה מלאכותית
ניסוח פרומפטים, כלי AI וזיהוי מקורות מידע, איכות המידע - הבחנה בין מידע אמין למידע כוזב
14
בניית מערך תוכן ומצגת
בחירת תוכן, חלוקת תוכן לנושאים, ליח' זמן, סדר התכנים, בניית טיעון הגיוני וניסוחו, עריכת מצגת ויצירת תמונות
15
מתודות הנחייה
הכרות עם מתודות הנחיה: משחק, חידון, תחרות, הפעלה, בחירת מתודה מועדפת ויישומה לקראת הצגת פרוייקט הגמר
16
העברת מסר ועמידה מול קהל
טכניקות עיקריות לעמידה מול קהל: סריקה, טונציה, תנועה והמחשה. זיהוי מחשבות, רגשות ושיח פנימי על הבמה, והחלפתם על פי המתודיקות שנלמדו בסדנא
17
הצגת תוצרי גמר, סיום ופרידה
הצגת פרוייקטים אישיים במליאה, שיתופים, סקירת תהליך אישי, משובים ופרידה.
מיומנויות שירכשו:
חשיבה יצירתית - חקר עצמי מעמדה סקרנית ומקורית לצד שאילת שאלות לא צפויות ולא שגרתיות, מאפשר הגמשת תבניות נוקשות בדרך חדשנית המבוססת על כלים של דיאלוג פנימי ודמיון מודרך למטרת מציאת תשובות ופתרונות הנובעים מהאדם עצמו.
מודעות עצמית - הכרת העצמי, זיהוי חוזקות נטיות והעדפות על מנת לפתח אותן, הבנה עמוקה כיצד התפתחו כישורים נטיות ומאפיינים אישיים מזיקים ומכשילים כיצד ניתן לנתב אותם באופן מועיל תוך חיזוק האמונה ביכולות פנימיות להתמודדות עם מצבים שונים בחיים ולהשפיע לטובה על האדם וסביבתו.
הכוונה עצמית - ניהול עצמי המגביר חוסן למטרת התמודדות עם לחצים ומשברים, התאמת ההבעה המילולית והבלתי מילולית כך שתסייע בהתמדה לחתירה למטרה גם לנוכח חסמים ואתגרים תוך בקרה עצמית ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות.
התנהלות חברתית - עידוד שימור מערכות יחסים מספקות ובריאות תוך שיתוף פעול, ניהול קונפליקטים באמצעות הקשבה פעילה עניינית ומכבדת, הבעת וקבלת חוסר הסכמה בדרך חומלת, רגישה פתוחה ואמפתית.
ערכים - התוכנית מקנה ערכים של ניהול עצמי, נחישות והתמדה, יצירתיות ומקוריות, סקרנות, יכולת ורצון ללמוד ולהתפתח באופן מתמיד, יכולת חשיבה ועשייה בתנאי אי-ודאות, יכולת חשיבה רב-כיוונית, ראייה בין-תחומית, יכולת אנליטית, צריכת מידע יעילה, ראייה רחבה.
מפגש | נושא | תוכן |
מודעות עצמית ויכולת ניהול עצמית מיטיבה | ||
1 | דיבור פנימי חיובי | מהו דיבור פנימי, על מה משפיע, כיצד תחושות גוף מושפעות מדיבור פנימי חיובי/דיבור פנימי שלילי, סוגים ומיפוי של תחושות הגוף. אביזרים: סרטונים, טבלאות של תחושות, חומרי יצירה, קלפים יעודיים |
2 | מי מדבר איתי? שיחות עם הגוף | 3 היועצים הצמודים של האדם - הראש, הלב, והבטן, מה הם אומרים לנו, ואיך מנהלים מו"מ איתם ומגיעים להסכמה. דגמים עבור היועצים, דפי עבודה, חומרי יצירה |
3 | הרגש הוא לא אני | מפת הרגשות, זיהוי רגשות, האיברים שבהם מתבטא הרגש בגוף, ניהול וויסות הרגשות והפרדת הרגש מהאדם. מפת רגשות, דפי עבודה , חומרי יצירה |
4 | מסע בעקבות החוזקות | שאלון חוזקות, דימיון מודרך לנקודות האושר בזמן, וזיהוי חוזקות מהתת מודע שאלונים |
5 | להקשיב מהלב | הקסם בראפור, מסרים מילוליים ובלתי מילוליים, קריאת שפת גוף דרך קלפים, שיקוף, הדהוד, אמפטיה. |
6 | חמלה עצמית מול ביקורת עצמית | חמלה וביקורת, תפקידים, זיהוי ביקורת עצמית, שיום ושיתוף והחלפתה בחמלה עצמית |
7 | זיהוי מחשבות מגבילות | בניית יומן מצב רוח, מודל אפר"ת, הבחנה בין אירוע, מחשבה, רגש והתנהגות |
8 | מסע להחלפת מחשבות מגבילות | החלפת מחשבות מודעת - זיהוי מחשבות בסיטואציות חברתיות, והחלפתן במחשבה חיובית דרך משחקי תפקידים, משחקי קלפים ותיעוד מחשבות דרך תמונה/סרטון |
9 | עקירת מחשבות מהיסוד - בחירת מחשבה מגבילה ראשית על עצמי ויציאה למסע בדימיון להחלפת המחשבה המגבילה במחשבה חלופית מיטיבה בין 7 תחנות במרחב. | |
10 | התמודדות עם קונפליקט פנימי | 5 מנגנוני השרדות - בריחה, קיפאון, תקיפה, ריצוי, השהיית תגובה ובחירת תגובה מודעת - מיינדפולנס, פעולות הסחה, משאוב |
11 | המרחב שלי | אסרטיביות וגבולות בריאים, מעגל הסכמה, זיהוי אלימות רגשית ובחירת דרכי תגובה |
פרוייקט גמר - הכנה וביצוע | ||
12 | בחירת נושא פרוייקט גמר | סקירת וחזרה על נושאי מפגשי הסדנא, בחירה של נושא אחד לפרוייקט גמר וקבלת החלטות - זיהוי אוטומטים של ריצוי, לחצים חברתיים, פחדים, בלבול, אמונות מגבילות. |
13 | חקר תוכן בעזרת כלי בינה מלאכותית | ניסוח פרומפטים, כלי AI וזיהוי מקורות מידע, איכות המידע - הבחנה בין מידע אמין למידע כוזב |
14 | בניית מערך תוכן ומצגת | בחירת תוכן, חלוקת תוכן לנושאים, ליח' זמן, סדר התכנים, בניית טיעון הגיוני וניסוחו, עריכת מצגת ויצירת תמונות |
15 | מתודות הנחייה | הכרות עם מתודות הנחיה: משחק, חידון, תחרות, הפעלה, בחירת מתודה מועדפת ויישומה לקראת הצגת פרוייקט הגמר |
16 | העברת מסר ועמידה מול קהל | טכניקות עיקריות לעמידה מול קהל: סריקה, טונציה, תנועה והמחשה. זיהוי מחשבות, רגשות ושיח פנימי על הבמה, והחלפתם על פי המתודיקות שנלמדו בסדנא |
17 | הצגת תוצרי גמר, סיום ופרידה | הצגת פרוייקטים אישיים במליאה, שיתופים, סקירת תהליך אישי, משובים ופרידה. |
חשיבה יצירתית - חקר עצמי מעמדה סקרנית ומקורית לצד שאילת שאלות לא צפויות ולא שגרתיות, מאפשר הגמשת תבניות נוקשות בדרך חדשנית המבוססת על כלים של דיאלוג פנימי ודמיון מודרך למטרת מציאת תשובות ופתרונות הנובעים מהאדם עצמו.